In 7 stappen op weg naar een gezonder koolhydraatarm dieet

Mensen verschillen nogal als je kijkt naar hoe men zich aanpast aan veranderingen in een dieet, en dat is vooral zo als je een gezonder koolhydraatarm dieet wilt gaan volgen.

Sommige mensen kunnen meteen een overschakeling maken naar bijvoorbeeld een strikte inductie fase van het Atkins dieet of 100% gemotiveerd de turbo fase van het mentaal dieet volgen, om zo uiterst snel van hun overgewicht af te komen.

Echter, voor sommige mensen is zo’n overschakeling nou eenmaal niet zo makkelijk en doen ze er beter aan om beetje bij beetje hun voedingspatroon te veranderen, zodat ze ook op de langere termijn er verzekerd van zijn om de beste resultaten te halen.

Als het om koolhydraatarme diëten gaat, denkt men vaak dat je meteen de overschakeling moet maken, omdat het anders niet werkt, maar dat is niet altijd waar. Het hangt er bijvoorbeeld heel erg van af hoe jouw lichaam omgaat met koolhydraten en hoe vaak je al een nieuw dieet hebt geprobeerd.

Als je al een hele geschiedenis achter je hebt liggen van mislukte diëten en jojo effecten, kan het misschien een goed idee zijn om er voor te kiezen beetje bij beetje een gebalanceerde gezonde voeding aan te nemen, die je langer aan kan houden. Gevolg is waarschijnlijk wel dat je langzamer af zult vallen dan wanneer je vol in het koolhydraatarm dieet stapt, maar als je van je zelf overtuigd bent dat je beter langzaamaan kan beginnen en niet gedemotiveerd raakt als je maar weinig af valt, dan kun je de volgende 7 stappen gebruiken om langzaam maar zeker je leven te veranderen.

De Eerste Stap Naar een Koolhydraatarm Dieet: Stop Met Frisdranken

Als je veel frisdrank drinkt, dan kun je daar het beste compleet me stoppen. Probeer eens een hele week of maand zonder frisdrank te gaan, en drink gewoon lekker water of thee zonder suiker als je dorst hebt. Of je kan zelf ijsthee maken, met stevia voor een natuurlijke zoete smaak, voor die momenten dat je je even lekker wilt verwennen. Frisdranken bevatten niet alleen een hoop suiker, maar ook een heleboel ingrediënten die helemaal niet zo geweldig zijn voor je gezondheid, en zelfs light frisdranken kun je beter weren ook al zitten daar geen calorieën in.

Als je een tijdje zonder frisdranken gaat, zul je al snel merken dat je smaak heel erg gaat veranderen, en je steeds minder trek hebt in die zoete smaak. Dit kan je ook helpen tijdens de rest van de stappen, omdat je beetje bij beetje minder trek krijgt in suikerhoudende producten en andere koolhydraatbommen.

De Tweede Stap Naar een Koolhydraatarm Dieet: Ga Meer Groentes Eten

Laat alle zetmeelhoudende groentes links liggen maar kies vooral voor groene groentes, bladgroentes, bloemkool, brocoli, paddestoelen, avocado en allerlei andere groentes waarvan je weet dat ze weinig koolhydraten bevatten. Je zult versteld staan van de hoeveelheid groentes die je kunt eten, zonder dat je al te veel koolhydraten binnenkrijgt. Plus je verzekert je op deze manier ervan dat je alle benodigde voedingsstoffen, vitamines en mineralen binnenkrijgt om gezonder te worden en je energierijker te voelen.

Maak iedere dag een lekkere kleurrijke salade voor jezelf klaar en ga experimenteren met alle groentes die je vind bij de groenteboer, en leer hoe je ze lekker klaar kunt maken, zodat je echt van je eten geniet. Op die manier worden naderhand de andere stappen steeds makkelijker om te zetten, vooral omdat je op dit moment juist dingen toevoegt aan je dieet en niet zomaar allerlei dingen niet meer mag eten.

De Derde Stap Naar een Koolhydraatarm Dieet: Ga Meer Gezond Vet Eten

Ik kan bijna de protestkreten horen van allerlei doorgewinterde lijners onder ons, maar het eten van gezonde vetten is juist een goede zaak. Ja, inderdaad, er zitten meer calorieën in, dus houd wel een beetje in de gaten wat je precies eet, maar, zodra je minder koolhydraten gaat eten, zul je waarschijnlijk ook meer vet eten.

Vetten zorgen ervoor dat je honger sneller weg trekt, het vult sneller, waardoor het minder voor zal gaan komen dat je teveel grote porties naar binnen werkt, vooral als de vetten worden gegeten zonder de koolhydraten die in aardappels, rijst en pasta zitten. Een dieet rijk aan vetten en rijk aan koolhydraten is waarschijnlijk niet zo´n goed idee, dus kijk in dit stadium uit hoe je je eten combineert.

Maar feit blijft, dat we vetten nodig hebben om alle handelingen in ons lichaam goed te laten verlopen, maar zorg er wel voor dat je gezonde vetten eet, zoals die te vinden zijn in olijfolie, noten, avocado, vette vis en lijnzaad, en laat vooral de verzadigde vetten steeds meer links liggen.

De Vierde Stap Naar een Koolhydraatarm Dieet: Zorg Voor Voldoende Eiwitten

Als vierde stap gaan we nu kijken naar de hoeveelheid eiwitten dat je per dag eet. Zodra je meer eiwitten gaat eten, zul je gaan merken dat je minder honger gaat krijgen en het dus steeds makkelijker zal gaan worden om pasta, rijst en aardappelen te laten staan, ook al zal je dat in dit stadium nog niet perse hoeven doen.

Eet wanneer je honger hebt, eet rustig en gevarieerd, maar zorg vooral dat je bij iedere maaltijd een goede portie eiwitten binnen krijgt. Je kan het in het begin best een beetje in de gaten houden, en zorg dat je genoeg drinkt zodat je lichaam alle afvalstoffen makkelijk kan verwerken. Het doel is om er voor te zorgen dat je rond de gram eiwit per kilo lichaamsgewicht binnenkrijgt, dus als je 80 kilo weegt, zul je je moeten richten op 80 gram eiwit per dag.

De Vijfde Stap Naar een Koolhydraatarm Dieet: Kies Kwaliteit over Kwantiteit

De eerste vier stappen zullen je automatisch leiden naar de vijfde stap, het eten van meer groentes, eiwit en gezonde vetten zal er beetje voor beetje voor zorgen dat je porties langzaamaan kleiner zullen worden, dus dit is het moment om goed uit te gaan kijken naar de kwaliteit van je eten, in plaats van naar de hoeveelheid.

Zorg dat de producten die je eet vers zijn, afwisselend en van goede kwaliteit, zonder allerlei conserveringsmiddelen en allerlei andere stoffen die je echt niet nodig hebt. Ga je meer richten op smaak en variatie, en probeer meer met verse kruiden en specerijen te experimenteren.

En als je dan eens zin hebt in chocolade, trakteer je dan op een lekker stukje kwaliteit chocolade, in plaats van een hele reep goedkope melkchocolade waar meer suiker dan cacao in zit! Ga meer van je eten genieten. Neem er de tijd voor en maak het eten speciaal, proef echt iedere hap die je neemt en ga weer eten om je lichaam gezond te maken, in plaats van het verdoven van emoties of gedachteloos een heel bord pasta of zak chips naar binnen te schuiven.

De Zesde Stap Naar een Koolhydraatarm Dieet: Kies Voor Volkoren

Als je op dit moment nog steeds veel brood, pasta, rijst en aardappelen eet, is nu het moment gekomen om dan in ieder geval te kiezen voor betere opties. Kies voor donker granenbrood in plaats van wit brood zonder vezels. Kies voor natuurlijke granenrijst in plaats van witte rijst, en als je perse pasta wilt eten, kies dan voor multi granen pasta, ook weer gevuld met vezels.

De Zevende Stap Naar een Koolhydraatarm Dieet: Zet De Knop Om

Als je alle stappen rustig hebt doorlopen en genoeg de tijd hebt genomen om aan iedere verandering te wennen, zal de laatste stap op dit moment eigenlijk bijna geen verandering meer aanbrengen, want heel vaak zul je op dit moment al bezig zijn aan jouw persoonlijke versie van een koolhydraatarm dieet.

Op dit moment kun je een beetje je dieet gaan evalueren, houdt bij wat je eet en hoeveel koolhydraten er in zitten, maar houdt ook bij wat je gewicht is en of je eventueel veranderingen hebt opgemerkt. Als je nog niet aan het afvallen bent, dan kun je naar de calorieën gaan kijken die je binnenkrijgt en daar eventueel iets aan veranderen, niet door minder te gaan eten, maar door een aardappel te vervangen door wat meer groente, of in plaats van die pasta, wat meer vis te eten.

Ga spelen met je eten en ga testen hoe je lichaam op de verschillende veranderingen reageert en bedenk dat je iedere verandering de tijd moet geven. Als je bijvoorbeeld besluit geen aardappelen, rijst en brood meer te eten voor een bepaalde periode, zorg dan dat je dat gedurende minstens een week doet, om te kijken of je lichaam daar inderdaad positief mee omgaat.

Op deze manier kun je stap voor stap de overschakeling maken naar een koolhydraatarm dieet, maar belangrijker nog, je zal beetje bij beetje inzien hoe belangrijk de juiste voeding is voor je gezondheid, en hoe belangrijk je gezondheid is voor je leven!

Een koolhydraatarm dieet schema opstellen

Afvallen door middel van een koolhydraatarm dieet schema is een gezonde keuze.

Een dieet op basis van weinig koolhydraten is verantwoord, niet moeilijk te volgen en je kunt er vrij snel een paar kilootjes afkrijgen, maar dan moet je wel een goed schema hebben.

Hoe kun je het beste een koolhydraatarm dieet schema maken, waar moet je op letten en hoe kun je maximaal gewichtsverlies bereiken en behouden?

De antwoorden op deze vragen vind je in dit artikel, maar je kan ook meteen een kijkje nemen bij het bij dit programma dat op dit moment een van de meest succesvolle dieetschema´s aanbiedt en waarmee velen al hun overtollige kilo´s zijn kwijtgeraakt. Een van de vele bonussen van dat programma is een super handige weekplanner, dat het volgen van het dieet vele malen makkelijker maakt.

Richtlijnen Voor een Koolhydraatarm Dieet

Om een goed schema te kunnen samenstellen, moet je eerst de basisrichtlijnen weten:

  • Het dieet bestaat hoofdzakelijk uit eiwitten en groenten. Je dagelijkse menu mag niet meer dan 60 gram koolhydraten bevatten en moet ongeveer o,8 tot 1 gram eiwit per kilo lichaamsgewicht bevatten.
  • Per dag maximaal 2 sneetjes (volkoren!) brood. Eet brood voorkeur niet ‘s avonds, maar juist zo vroeg mogelijk op de dag, zodat je lichaam tijd heeft om de vrijgekomen energie goed te verbranden.
  • Per dag 1 portie fruit, tenzij je in de eerste weken van het dieet zit en je maximaal wilt afvallen.
  • Na 2 weken kun je iets minder strikt koolhydraatarm eten door extra traag opneembare koolhydraten aan je dagelijkse menu toe te voegen.

Zelf Je Koolhydraatarm Dieet Schema Opstellen

Een goed dagelijks menu bestaat uit de juiste ingrediënten. Je kunt het beste per week een schema maken met de maaltijden voor elke dag. Zo weet je waar je aan toe bent en welke boodschappen je moet halen.

Stel je ontbijt samen met 2 eieren, 60 gram vleeswaren en 60 gram kaas.
Na de eerste twee strenge weken mag daarnaast ook 1 portie kiezen van:
½ grapefruit, grapefruitsap of 1 stuk fruit, 2 pannenkoeken of 2 stukjes toast.

De lunch kun je op twee manieren samenstellen:

* Maak een eiwitrijke salade met 1 portie eiwit ( sardines, tonijn, zalm, gekookt ei, koude vleeswaren, salami, kip, of hardgekookte eieren), 60 gram kaas en rauwkost (selderij, sla, tomaat, komkommer, groene paprika’s, radijsjes, ui etc.)

* Maak een lekkere omelet met allerlei bladgroentes en eventueel wat plakjes ham of kipfilet.

Het avondeten moet licht zijn, omdat je lichaam dan niet veel energie meer nodig heeft en het is ook niet goed om met volle maag te gaan slapen.

Stel een maaltijd samen van 1 portie eiwit (vis, vlees, kip, zeevruchten) en groene bladgroenten of een salade. Het is belangrijk om s’avonds koolhydraten te vermijden!

Als tussendoortje kun je eventueel stukjes komkommer nemen, een plakje gerookte zalm, kipfilet of mager vlees. Verder kun je wat rauwkost als tussendoortje nemen, of een paar walnoten, afhankelijk van de fase waarin je bent.

Je hoeft niet bij alles voor de magere variant te kiezen (gekookt ei vs gebakken ei), maar als je altijd voor de zwaardere variant kiest, val je natuurlijk wel minder snel af. Nog een laatste tip; vergeet tijdens het opstellen van je koolhydraatarm dieet schema niet dat je voldoende water moet drinken!

Het is dan ook aan te raden dat je eerst een glas water drinkt als je het hongergevoel voelt opkomen, veel mensen denken dat ze honger hebben, terwijl ze eigenlijk dorst hebben, en vooral tijdens het volgen van een koolhydraatarm dieetschema is het belangrijk genoeg water te drinken.

Als je het moeilijk vindt om zelf je dieetschema op te stellen, maar toch snel wilt afvallen met behulp van een koolhydraatarm dieetschema, kun je het beste dit plan volgen dat er op is gericht om je snel van je overtollige vet af te helpen.