Gezonde gewoontes voor een leven lang slank

Een gezonde gewoontes dieet schema is een goed hulpmiddel voor als je echt definitief het roer om wilt gooien. Heb je genoeg van te dik zijn? Ben je het zat om een slechte conditie te hebben?

Kijk dan jezelf eens recht in de ogen en neem nu de beslissing af te rekenen met je slechte gewoontes. Maak een goed plan dat bij jou past zodat je het de rest van je leven vol kunt houden.

De rest van je leven?!

Ja, zo simpel is het. Afvallen betekent niet eventjes op een houtje bijten en je past weer in je bikini. Nee, wil je de rest van je leven gezond en slank zijn, dan zul je je gewoontes echt moeten veranderen.

Hier volgen een paar tips om een gezonde gewoontes dieet schema op te stellen.

Hou het eenvoudig

Zie je dieetschema als een aantal stapjes die geleidelijk aan in je eetgewoontes gaat veranderen. Dat is veel overzichtelijker en lijkt beter te doen dan zeggen; “van nu af aan gaat alles anders”. Vervang elke keer 1 van je slechte gewoontes door een goede en als je die goede gewoonte dan helemaal gewend bent, ga je door naar de volgende.

Beschouw water en beweging als onderdeel van je dieetschema

Veel water drinken is gezond en bovendien zorgt het voor de afvoer van gifstoffen die in je lichaam zitten. Beweging is een essentieel onderdeel van een gezonde leefwijze en dan hoef je echt niet elke dag naar de sportschool; drie keer per week een half uur flink wandelen of thuis wat yoga en oefeningen doen is ook goed.

Alles mag met mate

Beschouw bepaalde voedingsmiddelen niet als ‘verboden’. Ben je gek op chocolade-ijs? Neem het dan af en toe, maar niet te veel. Alles mag met mate. Als je zoiets helemaal uit je menu schrapt, is het veel moeilijker om vol te houden. Ook voor je dagelijkse maaltijden geldt; met mate!

Let op je manier van eten

De manier waarop je eet is ook van groot belang. Let erop dat je rustig eet en goed kauwt. Luister naar je lichaam en eet niet tot je ‘bomvol’ zit. Eet bewust, dus niet gedachteloos voor de televisie zitten knabbelen. Lees ons artikel over het koolhydraatarme dieet, 6 vragen over het koolhydraatarm dieet en de 7 stappen die je moet volgen naar een koolhydraatarm leven!

Variatie

Zorg voor voldoende variatie in je voeding, zo krijg je alle benodigde voedingsstoffen binnen. Eet vooral veel kleurige fruit- en groentesoorten die zitten boordevol belangrijke voedingsstoffen en anti-oxidanten. Daardoor voel je je direct fitter!

Koolhydraten en vetten

Eet de bruine varianten van koolhydraten en volkorenproducten. Vervang slechte vetten door goede. Gebruik vooral enkelvoudig en meervoudig onverzadigde vetzuren zoals plantaardige oliën, avocado’s, noten en zaden, omega-3 en omega-6 (in vette vissoorten zoals zalm, makreel, haring, sardientjes) Vermijdt verzadigde vetten uit dierlijke bronnen en transvetten (koekjes) en gefrituurd voedsel.

Wees zuinig met zout en suiker

Beide stoffen zou je zelfs helemaal uit je dieet kunnen schrappen, omdat je wat je ervan nodig hebt toch wel binnenkrijgt via andere weg; in heel veel producten zit al zout en suiker.

Als je met behulp van deze tips een gezonde gewoontes dieet schema opstelt, weet je zeker dat je het vol kunt houden en langzaamaan (!) gezonder en slanker wordt en uiteindelijk kun je je niet meer voorstellen dat je het ooit anders deed!