7 Afvaltips die je vast en zeker gaan helpen

Ben jij al begonnen aan een dieet? Wil je afvallen op een verantwoorde en wijze manier, met het oog op de langere termijn? Goed bezig! Met deze 7 tips ga jij echt het maximale uit je dieet halen.

 

Beloon jezelf

In de eerste plaats is het natuurlijk al heel knap van je dat je besloten hebt om af te gaan vallen. Dat alleen al mag beloond worden. Een goede beloning is iets waar je plezier aan beleeft, wat je gelukkig maakt, maar wat niets te maken heeft met ongezonde voeding. Dan zou het een averechtse en zeer ongepaste beloning zijn, gezien je activiteiten en het feit dat je er heel hard voor hebt gewerkt. Een goede beloning kun je ook opbouwen. Per kilo iets kleins, maar bij de mijlpalen (halverwege je streefgewicht en eenmaal op streefgewicht) mag je best uitpakken voor jezelf. Denk aan een leuk stukje kleding, een lekker luchtje of een avondje uit met vrienden en vriendinnen. Wees bij het geven van een beloning wel consequent naar jezelf. Niet als je streefgewicht in beeld is, maar pas echt als je het bereikt hebt!

 

Weet wat je eet (en drinkt)

Kennis van voeding en drank is belangrijk, omdat het je kan helpen verantwoorde keuzes en beslissingen te maken. Weet dus wat je eet en drinkt door de etiketten te lezen en te begrijpen wat er staat. Eiwitten, koolhydraten en vetten zijn immers belangrijke onderdelen van voeding en komen veelvuldig terug. Maar weinig mensen weten hoe die in balans moeten blijven om echt tot het beste resultaat op afvallen te komen.

Weten wat je eet en drinkt kun je ondersteunen door de websites van Gezondheidsnet en de Schijf van Vijf of het Voedingscentrum. Daar is de kennis in huis om je echt te informeren over alles wat op je bord komt.

 

Drink water

Water heeft een reinigende, maar ook vullende functie. Door water te drinken kun je zorgen dat je minder eet en ongezonde drankjes minder binnenkrijgt.

 

Rust veel uit

In rust gebeurt ook heel veel. Zeker als je intensief aan het afvallen bent (bijvoorbeeld door beweging, zie het volgende kopje) is het van cruciaal belang dat je je lijf de tijd geeft om bij te komen en bij te tanken. Energie verbranden heeft namelijk ook tijd en ruimte nodig en kan niet alleen maar gebeuren terwijl je bezig bent. Juist terwijl je slaapt of in rust bent, vindt een heel belangrijk proces met het oog op afvallen plaats.

 

Beweeg vaker

Wil je meer gaan bewegen om te gaan afvallen? Zeker doen. Pak vaker de fiets of neem de auto niet meer als je boodschappen gaat doen. Doe niet eens in de week boodschappen, maar ga er elke dag even lopend op uit. Bewegen kan op allerlei manieren. Voer het aantal keer dat je de trap op- en af loopt op, bijvoorbeeld door op je werk niet meer voor de lift te kiezen. Of ga zelf vaker koffie halen voor collega’s. Ben je er ook nog even tussenuit.

 

Sporten? Zeker doen!

De smaak van het bewegen te pakken? Dan is het misschien een goed plan om te gaan sporten. Intensief sporten zal je zeker helpen om de kilo’s er af te laten vliegen. Krachttraining bijvoorbeeld, maar ook roeien en cardio zijn de perfecte manier om af te rekenen met overtollige kilo’s. Je krijgt er niet alleen meer energie van, ook krijg je een gelukzalig gevoel en word je echt gelukkiger van veel sporten.

 

Samen is leuker

Tot slot is het goed om te weten dat samen afvallen een stuk leuker is dan alleen. Alleen is ook maar zo alleen, toch? Dus zoek een maatje uit om je te helpen bij het afvallen en ga samen in strijd tegen de kilo’s.


Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *