Een koolhydraatarm dieet schema opstellen

Afvallen door middel van een koolhydraatarm dieet schema is een gezonde keuze.

Een dieet op basis van weinig koolhydraten is verantwoord, niet moeilijk te volgen en je kunt er vrij snel een paar kilootjes afkrijgen, maar dan moet je wel een goed schema hebben.

Hoe kun je het beste een koolhydraatarm dieet schema maken, waar moet je op letten en hoe kun je maximaal gewichtsverlies bereiken en behouden?

De antwoorden op deze vragen vind je in dit artikel, maar je kan ook meteen een kijkje nemen bij het bij dit programma dat op dit moment een van de meest succesvolle dieetschema´s aanbiedt en waarmee velen al hun overtollige kilo´s zijn kwijtgeraakt. Een van de vele bonussen van dat programma is een super handige weekplanner, dat het volgen van het dieet vele malen makkelijker maakt.

Richtlijnen Voor een Koolhydraatarm Dieet

Om een goed schema te kunnen samenstellen, moet je eerst de basisrichtlijnen weten:

  • Het dieet bestaat hoofdzakelijk uit eiwitten en groenten. Je dagelijkse menu mag niet meer dan 60 gram koolhydraten bevatten en moet ongeveer o,8 tot 1 gram eiwit per kilo lichaamsgewicht bevatten.
  • Per dag maximaal 2 sneetjes (volkoren!) brood. Eet brood voorkeur niet ‘s avonds, maar juist zo vroeg mogelijk op de dag, zodat je lichaam tijd heeft om de vrijgekomen energie goed te verbranden.
  • Per dag 1 portie fruit, tenzij je in de eerste weken van het dieet zit en je maximaal wilt afvallen.
  • Na 2 weken kun je iets minder strikt koolhydraatarm eten door extra traag opneembare koolhydraten aan je dagelijkse menu toe te voegen.

Zelf Je Koolhydraatarm Dieet Schema Opstellen

Een goed dagelijks menu bestaat uit de juiste ingrediënten. Je kunt het beste per week een schema maken met de maaltijden voor elke dag. Zo weet je waar je aan toe bent en welke boodschappen je moet halen.

Stel je ontbijt samen met 2 eieren, 60 gram vleeswaren en 60 gram kaas.
Na de eerste twee strenge weken mag daarnaast ook 1 portie kiezen van:
½ grapefruit, grapefruitsap of 1 stuk fruit, 2 pannenkoeken of 2 stukjes toast.

De lunch kun je op twee manieren samenstellen:

* Maak een eiwitrijke salade met 1 portie eiwit ( sardines, tonijn, zalm, gekookt ei, koude vleeswaren, salami, kip, of hardgekookte eieren), 60 gram kaas en rauwkost (selderij, sla, tomaat, komkommer, groene paprika’s, radijsjes, ui etc.)

* Maak een lekkere omelet met allerlei bladgroentes en eventueel wat plakjes ham of kipfilet.

Het avondeten moet licht zijn, omdat je lichaam dan niet veel energie meer nodig heeft en het is ook niet goed om met volle maag te gaan slapen.

Stel een maaltijd samen van 1 portie eiwit (vis, vlees, kip, zeevruchten) en groene bladgroenten of een salade. Het is belangrijk om s’avonds koolhydraten te vermijden!

Als tussendoortje kun je eventueel stukjes komkommer nemen, een plakje gerookte zalm, kipfilet of mager vlees. Verder kun je wat rauwkost als tussendoortje nemen, of een paar walnoten, afhankelijk van de fase waarin je bent.

Je hoeft niet bij alles voor de magere variant te kiezen (gekookt ei vs gebakken ei), maar als je altijd voor de zwaardere variant kiest, val je natuurlijk wel minder snel af. Nog een laatste tip; vergeet tijdens het opstellen van je koolhydraatarm dieet schema niet dat je voldoende water moet drinken!

Het is dan ook aan te raden dat je eerst een glas water drinkt als je het hongergevoel voelt opkomen, veel mensen denken dat ze honger hebben, terwijl ze eigenlijk dorst hebben, en vooral tijdens het volgen van een koolhydraatarm dieetschema is het belangrijk genoeg water te drinken.

Als je het moeilijk vindt om zelf je dieetschema op te stellen, maar toch snel wilt afvallen met behulp van een koolhydraatarm dieetschema, kun je het beste dit plan volgen dat er op is gericht om je snel van je overtollige vet af te helpen.


Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *